Online User جنبش روانشناسی صنعتی - مدیریت صنعتی Industrial Management

مدیریت صنعتی Industrial Management

مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات - مدیریت تولید - ...

جنبش روانشناسی صنعتی
نویسنده : محسن رحیمی - ساعت ٤:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٦
 

علم روانشناسی که در آغاز مثل جامعه شناسی جزئی از مباحث فلسفی بشمار می رفت ابتدا توسط ( ویلهلم وانت ) آلمانی بعنوان یک علم پایه گذاری شد که خود باعث بوجود آمدن مکتبهای متعددی گردید . روانشناس صنعتی بطور رسمی توسط ( مونستربرگ ) در اوایل قرن بیستم و سپس توسط ( التون مایو ) بنیان گذار مکتب روابط انسانی در سالهای 30 پایه گذاری گردید . مطالعات این روانشناس استرالیایی بین سالهای 24 تا 32 در کارخانجات وسترن الکتریک واقع در شهر هاتورن که به ( مطالعات هاتورن ) معروف هستند از اهمیت خاصی برخوردار می باشند . از طریق این مطالعات مکتب روابط انسانی به اهمیت گروههای رسمی و غیر رسمی در سازمانها, تاثیر تشویقات و تنبیهات غیر اقتصادی در کارکنان و اهمیت ارتباطات و مشارکت در تصمیم گیری های خوب سازمانی پی برد . بعدها روانشناسان دیگری مانند ( هاپاک ) ، ( مزلو ) و ( هرزبرگ ) با مطالعات خود بر روی رضایتمندی در شغل ، احتیاجات انسانی و انگیزه های کاری باعث پیشرفت هر چه بیشتر مکتب روابط انسانی شدند . جنبش روابط انسانی بدنبال تشریح و توضیح رفتار انسانها در محیطهای کاری ازطریق کشف خطوط خاص روانشناختی آنها بود و بعدها مکتب ( روانشناسی سازمانی ) و بالاخره ( رفتار سازمانی ) را در سالخای پس از جنگ جهانی دوم پدید آورد .


نتیجه مطالعات این روانشناسان این شد که بهتر است برای هماهنگ کردن هر چه بهتر تولید با انسان درگیر در تولید ، بجای تجزیه هر کاری به عملیات ساده و کوچک و انجام هر جز بوسیله یک کارگر غیر ماهر ، چندین عملیات را در یکدیگر ترکیب کرده و توسط یک کارگر نیمه ماهر انجام بدهیم . از این طریق بازده کاری او بیشتر می شود و فشار حاصله از ریتم یکنواخت و سریع تولید بر او کاهش می آید . این مطالعات که در سالهای 50 انجام گرفتند به گسترده کردن وظایف یا ترکیب کار معروف هستند . از طرفی بررسیهای دیگری نشان دادند که گماردن کارگران بر سر کارهای مختلف و گرد اندن آنها نه تنها باعث فراگیری وظایف مختلف توسط آنها می شود ، بلکه بخاطر تنوع در کارکردن بازدهی آنها بالاتر می رود . بعلاوه کاگران نه تنها می توانند ترکیبی از کار خود را انجام دهند ، بلکه قادرند تلفیقی از وظایف خود و چند یک از وظائف سرپرستان خود را نیز انجام دهند ( مانند وظیفه کنترل و بازرسی ) . تمامی این ترکیبات کاری روی هم رفته باعث ( غنی کردن وظایف ) آنها می شود . یعنی تلفیقی از کارهای چرخشی و همچنین گسترده که بخشی از وظائف همکاران و همچنین سرپرستان را در بر میگیرد . در خاتمه لازم به تذکر است که تاثیر مکتب روانشناسی صنعتی و سازمانی را به هیچوجه نباید در مورد انسانی کردن کار و بخصوص حل معضلات و فشارهای جسمی – روانی ناشی از کار نادیده گرفت .

پست مرتبط بعدی: جنبش جامعه شناسی صنعتی

پست مرتبط قبلی: جنبش سازماندهی کار