Online User مکانیابی کارخانه بر اساس استراتژی های چند کارخانه ای - مدیریت صنعتی Industrial Management

مدیریت صنعتی Industrial Management

مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات - مدیریت تولید - ...

مکانیابی کارخانه بر اساس استراتژی های چند کارخانه ای
نویسنده : محسن رحیمی - ساعت ٧:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/۳٠
 

اگر شرکتی در حالیکه دارای کارخانه و تجهیزات است پس ازمدتی به دنبال محل دیگری برای استقرار کارخانه باشد، احتمالاً دارای یکی از استراتژی های چند کارخانه ای است. استراتژی های چند کارخانه ای مختلف در شرایط مختلف تعیین می شوند و در نتیجه یافتن محل کارخانه جدید تحت تاثیر آن استراتژی باید صورت گیرد. برخی از این استراتژی ها عبارتند از:

  • استراتژی تولید محصولات مختلف در کارخانه های مختلف
  • استراتژی تولید در چند کارخانه به منظور عرضه کالا به یک بازار هدف ویژه و یا تامین منابع
  • استراتژی تولید محصول یکسان با فرآیند های مختلف در چند کارخانه
  • استراتژی افزایش انعطاف پذیری در اثر تولید در چند کارخانه

این استراتژی ها در ادامه توضیح داده شده اند:

استراتژی تولید محصولات مختلف در کارخانه های مختلف: این استراتژی زمانی مطرح می شود که سازمانی تولیدات مختلفی را به بازار ارائه می کند که خط تولید آنها احتیاج به تکنولوژی ها و منابع ورودی مختلف و مجزایی دارد. برای مثال خط تولید یک محصول که باید با تجهیزات بسیار پیشرفته و با دقت و کیفیت بالا تولید شود بهتر است با خط تولید محصول دیگری که از فناوری ضعیف تری استفاده می کند و کیفیت آن نیز پایین تر است زیر یک سقف قرار نگیرد. اینکه تناقضات فراوانی در کنار یکدیگر در یک کارخانه قرار داشته باشند کار مدیریت را سخت می کند. برای مثال مدیریت یک خط تولید با فناوری بالا و اتوماسیون پیشرفته در کنار مدیریت یک خط تولید قدیمی و با فناوری پایین می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. یا کنار هم قرار گرفتن پرسنل حرفه ای و نیروی کار غیرماهر منجر به تعارضاتی می گردد که مدیریت بر آن ساده نخواهد بود. در بازارهای رقابتی این امر بیشتر حس می شود.

همچنین ممکن است محل تامین منابع مختلف مورد نیاز برای خطوط تولید متفاوت از لحاظ جغرافیایی با هم متفاوت باشند. جداسازی خط تولید محصولات مختلف باعث می شود برنامه ریزی و کنترل فعالیت ها و منابع هم از لحاظ شرایط مدیریتی و از لحاظ هزینه های حمل و نقل بهتر صورت گیرد.

استراتژی تولید در چند کارخانه به منظور عرضه کالا به یک بازار هدف ویژه و یا تامین منابع: در این استراتژی همه کارخانه ها محصولات مشابه را با فناوری یکسان تولید می کنند. این استراتژی زمانی مورد نظر قرار می گیرد که مجاورت با بازارهای مختلف از لحاظ جغرافیایی می­توانند پراکنده باشند یکی از ویژگی های رقابتی بازار است. این استراتژی برای استقرار کارخانه ها در مجاوریت نیروی کار و محل تامین منابع مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه یک شرکت بطری پرکنی اغلب شعب مختلفی را در کنار کارخانه های تولید نوشیدنی ایجاد می کند تا از مزیت رقابتی مجاورت با مشتری برخوردار باشد.

استراتژی تولید بخش های مختلف یک محصول تولید در چند کارخانه: اگر محصولی که شرکت تولید می کند از بخش های مختلف تهیه شود از این استراتژی می توان استفاده نمود.هر مرحله از خط تولید ممکن است به تجهیزات مختلف، نیروی کار مختلف، فناوری های متفاوت و حتی سیاست ها و خط مشی های مدیریتی متفاوت نیاز داشته باشد. از آنجا که اغلب در این مورد محصولات یک کارخانه خوراک کارخانه بعد هستند این استراتژی نسبت به استراتژی های قبلی نیازمند هماهنگی بیشتر و متمرکزتری جهت برنامه ریزی فعالیت های کارخانه ها است و به همین دلیل دفتر مرکزی در این سازمان ها مرکز قدرت است و باید افراد متخصص و آشنا به فرآیندهای مختلف مورد استفاده در کارخانه های مختلف را گرد هم آورد. برای نمونه می توان به کارخانه های اتوموبیل سازی اشاره کرد که قطعات مختلف آن در کارخانه های مختلف تولید می شود.

استراتژی افزایش انعطاف پذیری در اثر تولید در چند کارخانه: در مواردی سازمان احتیاج به خط تولیدی منعطف دارد به طوریکه بتواند تغییرات مداوم بازار و منابع را مدیریت کند. اغلب این کار با داشتن تنها یک کارخانه مشکل است زیرا تغییر مداوم تجهیزات و نیروی انسانی در جهات مختلف و گاهاً متناقض باعث فرسایش و هرج و مرج در آن می شود. از آنجا که تغییرات مداوم در بلند مدت به منظور افزایش سود و بهره وری سازمان صورت می گیرد لذا بهتر است کارخانه های مختلف با شرایط مختلف برای اعمال این تغییرات به صورت مدیریت شده وجود داشته باشد.

افزایش ظرفیت برای سازمانی که قبلاً تاسیس شده و کار می کند به دو صورت امکان پذیر است:

  • توسعه تجهیزات در کارخانه  موجود: این روش زمانی عملی و قابل قبول است که این امر باعث انحراف از خط مشی های اساسی مدیرتی و تجاری مانند اهداف، استراتژی ها و توانمندی های سازمان نشود. برای مثال در صورتی که این روش افزایش ظرفیت منجر به کاهش کیفیت و یا سطح خدمت رسانی به مشتری گردد قابل قبول نیست. برای مثال اگر رستورانی به دلیل افزایش ظرفیت پذیرش خود میز و صندلی جدید به سیستم اضافه کند به طوریکه به صورت تنگاتنگ و فشرده کنار هم قرار گیرند این امر ممکن است منجر به ناراحتی مشتریان و در نهایت کاهش تقاضا شود.
  • مکانیابی مجدد برای تجهیزات (تعطیلی کارخانه فعلی): انتخاب این تصمیم یعنی از نو شروع کردن گاهی می تواند بسیار سودآور باشد. اما اغلب دلایل زیادی برای عدم انتخاب این روش وجود دارد. در صورتی که انجام این کار تصویب شود می تواند مزایایی مانند امکان بهبود تکنولوژی، بهبود دسترسی به منابع و دیگر مواردی را در پی داشته باشد که به نوعی نقاط ضعف سازمان را تبدیل به نقاط قوت آن می نمایند.

همه مواردی که در بالا به آن اشاره شد قابل اجرا در سازمان های خدماتی نیز می باشند اگر چه ممکن است فرآیندها، اهداف و اولویت های آنها کاملاً با سازمان های تولیدی متفاوت باشد.

پست مرتبط بعدی: مکانیابی برای شرکت های بین المللی

پست مرتبط قبلی: مکانیابی کارخانه برای شرکت های تازه تاسیس