Online User فاکتورهای موثر بر مکانیابی کارخانه: عوامل ویژه سازمان های تولیدی - مدیریت صنعتی Industrial Management

مدیریت صنعتی Industrial Management

مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات - مدیریت تولید - ...

فاکتورهای موثر بر مکانیابی کارخانه: عوامل ویژه سازمان های تولیدی
نویسنده : محسن رحیمی - ساعت ۳:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٥/٢٠
 

عوامل اولیه

عوامل موثر بر تصمیم گیری در رابطه با مکانیابی یک کارخانه تولیدی را می توان در شش گروه اصلی جای داد. این عوامل به ترتیب اهمیت عبارتند از:

  • شرایط نیروی انسانی:  مهمترین عامل برای شرکت های تولیدی مانند کارخانجات نساجی، لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی که وابستگی زیادی به نیروی کار دارند و به عبارتی کارگر محور هستند، عامل شرایط نیروی کار است. این شرایط می تواند شامل مواردی مانند میزان دستمزدها، پیشنیازهای یادگیری شغل، انگیزه کارکنان، بهره وری نیروی انسانی و قدرت اتحادیه ها باشد. بسیاری از مدیران اجرایی ترجیح می دهند با اتحادیه های کارگری ضعیف و کمتر سازمان یافته روبرو باشند تا به طور مستقیم بر نیروی انسانی تاثیر داشته باشند.
  • نزدیکی به بازار: پس از تعیین بازارهای هدف و مکان هایی که تقاضا برای کالاها و خدمات شرکت به میزان مطلوب وجود دارد مدیریت باید بهترین محل را برای کارخانه به نحوی انتخاب نماید که بتواند تقاضاهای خود و مشتریانش را به بهترین نحو تامین نماید. قرارگیری در نزدیکی بازار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که محصولات نهایی کارخانه حجیم، سنگین و دارای هزینه جابجایی بالایی باشند. برای نمونه تولیدکنندگان لوله های پلاستیکی و فولادی باید سعی کنند در نزدیکی بازار قرار گیرند.
  • سطح کیفیت زندگی: مدارس خوب، فضاهای تفریحی و فرهنگی مناسب و در کل سبک زندگی مطلوب همگی از عوامل بالاتر بردن سطح کیفیت زندگی هستند. این عامل در ظاهر شاید در تصمیم گیری در رابطه با مکانیابی کارخانه نمی تواند زیاد مد نظر قرار گیرد اما در بلند مدت می تواند تاثیر موثری بر بهره وری پرسنل کارخانه داشته باشد.
  • نزدیکی به منابع و تامین کنندگان: امروزه بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها بخش عمده ای از قطعات و یا خدمات مورد نیاز خود را خود ارائه نمی دهند بلکه از شرکت های دیگر تامین می کنند. تصمیم گیری در رابطه با اینکه قطعه ای را خود کارخانه تولید کند و یا اینکه آن را از خارج از سازمان تامین کند به عوامل زیادی بستگی دارد که در اینجا به آن پرداخته نمی شود ولی در صورتی که تصمیم بر این باشد که قطعه ای و یا خدمتی از بیرون از سازمان تامین شود، شرکت باید بتواند ارتباطات خود را به منظور هماهنگی بیشتر با تامین کنندگان حفظ کند و این امر با افزایش فاصله جغرافیایی سخت تر خواهد شد.
  • هزینه های عمومی، مالیات ها و هزینه های دولتی و محلی: عوامل مهم دیگری که باید برای مکانیابی شرکت های تولیدی در نظر داشت عبارتند از هزینه های عمومی (تلفن، برق، آب، فاضلاب)، مالیات های محلی و منطقه ای، هزینه های مالی رایج دولتی و بانکی، هزینه های زمین و هزینه های جانبی خرید.

عوامل ثانویه

عوامل دیگری نیز وجود دارند که اگر چه از لحاظ اهمیت در درجه دوم قرار دارند باید مورد توجه قرار گیرند. این عوامل عبارتند از امکان توسعه کارخانه در آینده، هزینه های ساخت و ساز، امکان دسترسی به چندین نوع مختلف حمل و نقل، هزینه جابجایی افراد از محل زندگی به کارخانه و بالعکس و موادی که باید بین انبار و کارخانه و بالعکس منتقل شوند، مزیت های رقابتی کارخانه از لحاظ نیروی کار، نگرش جامعه و ... . برای عملیات ها و شرکت هایی که در سطح جهانی تولید می کنند مسئله مکانیابی باید بر اساس مهارت های نیروی کار محلی، آموزش های محلی و زیر ساخت های منطقه ای به صورت مجزا و جداگانه برای هر کارخانه بررسی شود.

مطلب مرتبط بعدی: فاکتورهای موثر بر مکانیابی کارخانه: عوامل ویژه سازمان های خدماتی

مطلب مرتبط قبلی: فاکتورهای موثر بر مکانیابی کارخانه: فاکتورهای عمومی غیرقابل کنترل